2020. július 16. 15:22 - SzabadulósBlog

Digitális szabadulószobák

Nemrégiben a Beszarsz szabadulós cég posztolt azzal a szöveggel, hogy "Megalkották a 2020-as esztendőt leginkább jellemző logót". Aki szereti a fanyar humort, nézze meg, bár pont őnáluk nem szabadultunk még, de ha másért nem a mémeikért követjük őket. Ez pedig most különösen találó, valóban az egész év alaposan beintett a szabadulószobáknak (is), mi is most kezdjük csak összeszedni magunkat. De, hogy némiképp pozitívabb vizekre evezzünk, meg kell mondani, hogy szépen látszik, ezt a műfajt kreatív emberek üzemeltetik, akiket a szűkös idők még többre és még jobbra sarkalltak, világméretű tendencia, ami hazánkban is így van, hogy az otthon játszható szabadulós kalandok egyértelműen pozitívan kerültek ki a karanténből. Bővítjük is szorgosan a két otthon játszható posztunkat (angol nyelvű és magyar nyelvű külön van, és persze ne feledkezzünk meg a nyomtasd és játszd kategóriáról sem)! Mindezek mellett viszont szeretnénk most egy merőben új poszttal előrukkolni, az általunk digitális szabadulószobaként elnevezett játékokkal. A dolog lényege természetesen itt is az, hogy feladatokat megoldva teljesítünk egy szabadulószoba-szerű küldetést. Mindezt az otthonunk (vagy tetszőleges helyszín) kényelméből. És ez esetben teljes mértékben digitálisan anélkül, hogy nyomtatnunk kellene, vagy bármi kézzelfoghatót megvásárolnunk. Bár elsőre úgy tűnhet, hogy ez a műfaj jelentős leegyszerűsítését jelenti, mégsem erről van szó, bátran állíthatjuk, hogy ami játékokat próbáltunk, bebizonyították, hogy rengeteg lehetőség rejlik az online formátumban. És zárójelben hozzá kell tennem, hogy nem arról van szó, hogy a szabadulószobák visszatérnének a "point & click" stílushoz, amit sokan a jelenség elődjének tekintenek.

Ebben a posztban leginkább a magyar nyelvű játékokra fókuszálunk, de persze rengeteg digitális szabadulószoba érhető el más nyelveken, sok közülük teljesen ingyen; ezekről szép gyűjtemények születtek már máshol. Kiemelnénk az Escape The Roomers "stay home" posztját, ami ugyan csak egy egyszerű felsorolás, de több mint ezer játék szerepel benne szépen egy táblázatba rendezve szempontok szerint (külön fülön találhatók a digitális szabadulószobák). A másik nagyon hasznos az Escape the Review blog írása, ők vették a fáradtságot és az összes (az adott pillanatban) elérhető ingyenes digitális szabadulószobát végigjátszották, és értékelik. Mi pedig lássuk a magyar játékokat!

Elsősorban a családokat célozza a nemzetközi nevű, de 100%ig magyar Game of City cég nyomozós ismeretterjesztő játékaival. Két fő termékcsaládjuk közül választhatunk: vannak városfelfedező (sétálós) küldetéseik, illetve otthonról számítógépen játszható kalandok. Most természetesen a második kategóriára fókuszálunk, de azért is fontos egyben látni a teljes képet, mert a digitális (otthoni) játékok is minden esetben egy adott városrészben játszódnak, és még ha fizikailag nem is megyünk oda, de a játék során a helyszínen "mászkálunk", és mindig az ott található dolgokhoz köthető, ami történik velünk. Szóval ha úgy tetszik ez a városfelfedező játékok téliesített, megfázásbiztos, verziója. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy nagyon be se kell mutatnom őket, mert csináltak ők maguk egy rövid bemutatkozó játékot A titokzatos könyvtár címen, ezt teljesen ingyenesen bárki kipróbálhatja, és máris képet alkothat róla, hogy mire is számítson. Érdemes egyébként igyekezni, mert most a normál játékok is akcióban vannak, és például az általunk is játszott Várboszorkány átka küldetés során, hogy mást ne mondjak, elég sürgős segítségre lenne szüksége a világmindenségnek. Hogy ne csak rébuszokban beszéljek (bár mindenki, aki itt van szereti a rejtélyeket, ugye?), saját tapasztalatunk az volt, hogy nagyon szépen fókuszáltan összeszedett információmorzsákat kapunk a játék során a várban található vagy a korszakhoz kapcsolódó történelmi mindefélékről. Ez van átszőve egy olyan kitalált történettel, ami miatt már kisebb gyerekek figyelmét is jó eséllyel leköti a játék. A feladatok pedig vegyesen vagy olyasmik, amit akár nyomtatásban is el lehetne képzelni (de most képernyőn kapjuk meg), vagy olyasmik, amihez kicsit ki kell lépni a böngészőablakból és más oldalakon is kutakodni. Mindez egy képekkel és videókkal szépen illusztrált játékkörnyezetben.

img_7170.JPG

A Homescape rögtön négy tematikát kínál azoknak, akik szeretnének beruházni egy digitális szabadulószobába, azt hiszem ezzel ők a legtermékenyebb cég a hazai piacon. Az Időgép nevű játékukat kipróbálva pedig mindenkit csak biztatni tudok, hogy tegye ezt. Maximálisan betartják azt az ígéretet, hogy a játék logikai, képes, szöveges, hangalapú és interaktív feladatokat tartalmaz; mondanám, hogy milyen hosszú szórakozást kapunk a pénzünkért, de ránk nem jellemzően kevéssé professzionálisan annyira belemerültünk a játékba, hogy nem mértük az időnket - mindenesetre elvárható hosszúságú volt, csak épp nagyon magával ragadó. Jópár hasonló játék kipróbálása után üdítő volt az általuk választott technikai megoldás, nevezetesen, hogy letölthető formátumban megkapjuk a teljes játékot (tehát a többi hasonló kalandtól eltérően nem szükséges internetkapcsolat), viszont csak lépésről lépésre férünk hozzá a következő helyszínekhez, mivel azokat jelszó védi (ahhoz hasonlóan ahogy a szabadulószobában nyílnak a lakatok). A történetek fent vannak a honlapon, etekintetben a játékok követik a bevett szabadulós sémát: van fáraós, maja birodalmas, elmegyógyintézetes és az általunk próbált időutazós. Igazából semmi rendkívüli, egy már-már megszokott tudós-szerencsétlenség, akinek mi kell, hogy segítsünk elhozni valamit a múltból és a jövőből is. Kellően egyszerű és fejbentartható, hogy végigkísérje a játékot, de igazából az élményt nem a történet fogja megadni, hanem a feladatok. Ahogy jelszóról jelszóra haladunk egyre beljebb a küldetésben találkozhatunk olyan logikai feladványokkal, amit egy szabadulószobában is várnánk (valamilyen képes, két dimenziós üzenet, amit meg lehet fejteni), de nagyon ötletesen csempészték bele a készítők az interaktív elemeket a játékba, nevezetesen olyan fájlokra is bukkanunk a kinyitott mappákban, ahol valamit manipulálnunk kell, hogy előcsalogassuk a megoldást. Egészen meglepő, hogy mennyire "fizikai" érzés egy-egy doc vagy ppt fájlban elmozgatni dolgokat, tényleg már-már mágiaként éltük meg, ahogy előtűnik a megoldás.

img_7169.JPG

OtthoniSzabadulószoba névre hallgat egy másik magyar kezdeményezés, akiket egyébként már a Lockedmein szabadulószoba miatt is ismerhetünk (újabban pedig CityEscape néven városi szabadulós játékot is indítottak). Mi a Kibertámadás fantázianevű kalandjukat próbáltuk, de ha valakinek szimpatikusabb az Elrabolva, akkor most már azt is van lehetősége választani. Nagy általánosságban összefoglalva azt lehet erről a játékról mondani, hogy inkább hasonlít nyomozásra, mint szabadulószobára. Ezzel persze nem árulok el nagy titkot, már a leírásból is látszik, hogy milyen küldetésünk van. Itthon azt hiszem egyedülálló a műfajban a chat-bot használata, ami szerencsés esetben azt az illúziót kelti a játékosban, hogy egy valós személlyel lép kapcsolatba a nyomozás során. Persze ez alatt a "rendes" chat-botot értem, amikor szabadon írhatunk magunk fogalmazta üzenetet, nem azt az egyszerűsített verziót, amikor csak lehetőségek közül választunk. Itt véleményem szerint ezt sikerül kellően valósághűre belőni, hacsak nem megyünk valahol nagyon félre a nyomok felfejtésekor. Óvatos megoldásként a segítségeket nem a chat ablakban kapjuk, hanem egyszerűen a lap aljára kell görgetni értük, az mindenesetre pozitívum, hogy soha nem hagyják elakadni a játékosokat, mindig szépen végig van vezetve mit kell csinálni. A kaland többi része is üdítően valósághű, kutakodnunk kell biztonsági kamera felvételek között épp úgy, mint szociális média platformokon, és végig azt volt az érzésünk, hogy kellő kitartással elérhető a válasz, nincs túlbonyolítva, de azért kihívást jelent. Játszottunk már hasonló mechanikával (igaz csak angol nyelven), és azt kell mondani, ez a küldetés bőven felveszi a versenyt a külföldi konkurenciával. Volt ahol azt éreztük, hogy határozottan a kitartásunkra hajaztak a készítők, de persze bármelyik művelt krimiolvasó előtt ma már klisé, hogy a valódi nyomozások is olykor-olykor tényleg azt igénylik, hogy hosszasan rágjuk át magunkat a rendelkezésre álló anyagokon - ilyen a digitális világ, rengeteg adatot tárolunk, amelyek közül fáradtságos munka kikeresni pont azt, ami kell. Viszont megéri, nem csak azért, mert elháríthattuk a kibertámadást, hanem tényleg ott voltak a kis aha momentumok, amikért a szabadulószoba fanok élnek-halnak, hisz nincs is ennél jobb érzés, mint mikor lágyan kattannak a fogaskerekek, és biztosak vagyunk a megoldásban még mielőtt a honlap megerősítene ebben.

img_7175.JPG

Az Időmágus nevű digitális szabadulószobát a Sweet Escape-nek köszönhetjük, akik szintén számos fronton vannak jelen a piacon, elsők között voltak a szabadulószobák nyitásakor is, és azóta városi játékokat is üzemeltetnek. A Facebook oldalukon posztoltak alapján több mint háromezren játszották végig a küldetést röviddel az indulás után (holott az induló csapatok alig több, mint fele vitte ezt sikerrel véghez). Mindez persze nem csoda, hiszen a játék megjelentekor nem volt még más ilyen itthon, és épp mindenkit nagyon mellbe vágott a karantén az iskolazárral, plusz az Időmágus ráadásul ingyenes. Időközben pedig tovább fejlődött a koncepció: míg kezdetben egy goodle doc platformról üzemelt a játék, mostanra mindez sokkal profibb (de még mindig ingyenes), beépített segítségekkel, jegyzetelési lehetőséggel és úgy összességében maximálisan figyelembe véve a többezer játékos visszajelzését. Szóval ha bárkinek van egy üres órája, az Időmágus jópofa kikapcsolódást nyújt, és az utolsó feladvány kifejezetten kacifántos. Ha pedig ennyi nem elég, akkor immár egy Gladiátor témájú (ezúttal már fizetős) játék is felkerült az új honlapra, ami egy hosszított játékmenet több feladattal és kidolgozottabb történettel, amely során egyszeri és vissza nem térő lehetőségünk adódott, hogy végleg elhagyhassuk az arénát, és elnyerjük szabadságunkat. Érdemes készülni rá, hogy a segítségek itt úgy vannak belőve, hogy a végső megoldást nem árulják el, de hát türelem és összedolgozás, aztán csak meglesz! Az óra ugyan ketyeg, de tudunk a 90 perc lejárta után mínuszba menni, szóval nincs minden veszve. A küldetés határozottan arra törekszik, hogy a fizikai szabadulószobák érzetét keltse, bár mi teszemazt csak egy betű-szám kombinációt írunk be a böngészőbe, azt ezt követően megjelenő szöveg elárulja, hogy a játékban ezzel fizikailag megmozdítottunk egy tárgyat, és ennek hatására nyílt ki valami. További izgalom, hogy több ponton is választanunk kell merre megyünk tovább, és a következő akadály attól függően más és más, hogy mit választottunk (persze az is előfordulhat, hogy vissza kell fordulnunk). Összességében változatosak a feladatok, vannak benne klasszikus logikai képes-szöveges feladványok, és interaktívan klikkelgetősök is. Azok számára is van jó hírünk, akik könnyebb (netán gyerekekkel játszható) digitális küldetésre vágynak a közeljövőben, már előkészületben van két újabb játék, amely Caesar korába illetve a Görög mitológia berkeibe fog elkalauzolni bennünket. Mi azt javasolnánk, hogy kezdjetek az Időmágussal, mert bőven van annyira jó, hogy nem érdemes kihagyni (ráadásul a sikeres teljesítést követően kaptuk egy kedvezménykódot a következő játékra). Utána viszont ne álljatok meg itt, max tartsatok egy nap pihenőt, mert a Gladiátor tényleg még többet ad ebből az élményből.

img_7176.JPG

Még idebiggyesztem a József Attila színház gondozásában készült Trianon Akták nevű interaktív online játékot, ami elég sok reklámot kapott a történelmi évforduló kapcsán, de tőlem annyira távol áll a téma, hogy nem próbáltam. Viszont aki esetleg még nem hallott róla, de szeretné, az bátran megteheti, hiszen ez is egy ingyenes küldetés. Ami véleményt olvasni lehet aszerint nincsen itt se beépített segítség, szóval számítani kell elakadásra. Illetve mivel legfőbb célja az információ-átadás, ezért sok-sok szöveget kell olvasni egy messenger ablakban, miközben többnyire két-három (de gyakran csak egy) választási lehetőség közül klikkelgetünk, hogy merre akarjuk vinni a beszélgetést vagy neten keresünk rá valamire, hogy helyesen tudjunk válaszolni.

Illetve az idei covid-korlátozások következményeként a Kutatók Éjszakája rendezvény is online került megrendezésre, így innen is gazdagodtunk néhány digitális szabadulószobával. Személyes kedvencünk az Ember-etológus kutyák titkos társasága névre hallgató, de aki nem riad vissza a jobban tényanyagon alapuló műfajtól az bátran kipróbálhatja a többit is.

Végezetül pedig a Logirintusról azért írok, hogy kövessétek őket. A szabadtéri Medve-matek rendezvények karantén-kompatibilis formátuma ugyanis meglehetősen szabadulószoba-szerű lett, nem is csoda, hogy több ezren csinálták végig mindkét tavaszi fordulót. Ugyan sajnos nem elérhetők utólag a már lefutott játékok (csak pedagógusok számára oktatási céllal), de várhatóan rendszeres időközönként újabbak következnek. A "matekos" részétől pedig nem kell visszariadni, eddig is számos különböző nehézségi szinttel készültek, már egészen a 8-9 éves gyerekekkel játszható családi verziótól kezdve.

A magyar nyelvű játékok után még muszáj ajánlanom az Alone together nevezetű kooperatív digitális játékot, ami ugyan egy angol cég gyermeke, de véleményem szerint maga a játék inkább nyelvfüggetlen. Ez egy történet nélküli feladatmegoldós kaland, amelynek különlegessége, hogy két embernek / csapatnak külön-külön eszközön kell játszania, és nagyon fontos a megoldásban, hogy lekommunikálják egymással, hogy ki mit lát a saját képernyőjén. Azt mondtam már, hogy full ingyenes? Még mindig itt vagy ahelyett, hogy a linkre kattintottál volna? Hm... Nekem ez a személyes favoritom a karantén alatti kreálmányok közül, nagyon szép és igényes a grafikája, és az összedolgozós jellege miatt különösen élvezetes. Egyetlen hátránya talán, hogy nincsenek hozzá segítségek elakadás ellen, úgyhogy csak egy jó tanács, ne adjátok fel rögtön az elején, picit nehezen indul be, de aztán minden a helyére kerül, általában amit te látsz, az a másiknak fog kelleni, úgyhogy mondjatok el mindent, ami van, és előbb-utóbb bekattan, hogy mit is kell csinálni, utána viszont már csak azt fogjátok bánni, hogy ilyen hamar vége van.

Szintén nem mehetünk el említés nélkül a Potter'Scape névre hallgató Harry Potter témájú (ingyenes) online játék mellett, amit egy amerikai szabadulószobás cég alkotott meg a karantén alatt. Igényes grafika, igényes feladatok, a téma kedvelőinek csak ajánlani tudom. Azóta van egy '80-as évek témájú játékuk is (szintén ingyen).

Viszonylag régi ismerősünk a Cocolisto nevű spanyol cég, akik ugyan szabadulószobát nem üzemeltetnek, de minden egyebet igen, többek között elsők voltak a szabadulószobás könyvek kiadásában, és most Escape Estelar néven digitális szabadulószobákat is hoztak létre. Itt minden esetben úgy néz ki a dolog, hogy hat űrhajós csapatra oszlunk (tehát hat fő az ideális létszám), akik lehetnek fizikailag különböző helyszíneken, de fontos, hogy kommunikáljanak, mert mindenki más-más információkat lát maga előtt. A játék erősen képi és ezért nyelvfüggetlen, szóval elég ha egy ember van a csapatban, aki ért spanyolul, 5 euróért remek szórakozást kapunk, választható nehézségi szinten. Egy másik, ráadásul ingyenes, kezdeményezésük az Escapa en Cadena nevezetű online játék, ahol sorba egymás után kell ajtókat kinyitogatnunk feladványok megoldásával. Jelenleg 30+ rejtvény állja az utunkat, de folyamatosan bővül, ugyanis bárki küldhet be feladatötletet. A nyelvfüggőség változó, de mindig van a lap alján segítség, vagy a megoldást is meglesheti, aki nagyon elakadt.

Hatalmas a külföldi felhozatal már csak ha az ingyenes játékokat nézzük, szóval ez az utóbbi néhány kiemelés tényleg csak a mi szubjektív ízlésünk, aki nem kifejezetten a magyar játékokat szeretné kipróbálni annak érdemes inkább végigböngészni a bevezetőben linket két listát angol, spanyol, német, francia digitális szabadulószobák után.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadulos.blog.hu/api/trackback/id/tr1116005374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása