Az otthon játszható szabadulós játékokon belül egyre inkább feltörekvő trend a feladványokkal ellátott puzzle (igen, az a kicsi darabokból kirakós). A dolog lényege, hogy miután a klasszikus módon kiraktuk a képet, még hátra van, hogy megoldjuk a feladványokat, amik a képen láthatók. Mi nagyon szeretünk kirakózni, így hamar belopta magát a szívünkbe a műfaj, többek között ezért is döntöttünk úgy, hogy külön posztot szentelünk neki. Meg azért is, mert tényleg eléggé más a játékélmény, mint egy mára már hagyományosnak mondható feladványmegoldós társasjátéknál.
Friss aktualitás, hogy alig néhány hete jelent meg magyar nyelven a Escape Room the Game család első puzzle játéka: A tudós titka. Már eddig is sok remek Escape Room the Game játékhoz volt szerencsénk magyarul is a Simba Toys jóvoltából, és a nemzetközi visszhang alapján most nagyon-nagyon vártuk ezt a kirakóssal kombinált szabadulójátékot. A már eddig is rendkívül sokszínű játékcsalád (amelyben találunk a családi történettől a horrorig mindent, beleértve a kétszemélyes és a VR játékokat is) talán legegyedibb ismertető jele egy elektronikus chrono-dekóder (vagy az ezt kiváltó mobil app), ami megoldás ellenőrzőként és idő-visszaszámlálóként is szolgál. Nos, a puzzle játékban ezt ne keressük, itt egy teljesen új elemmel álltak elő a tervezők: egy mechanikusan működő dekóder tárcsa, amelyet azonban a tekergetés előtt az adott megoldásnak megfelelően puzzle-darabkákból kell összerakni! Nehéz lenne dönteni, hogy melyik a menőbb, én nagyon szerettem a chrono-dekóder okozta feszültséget, és talán picivel inkább arra hajlok, hogy jó lett volna ebben is azt használni. A játékcsalád másik jellemző eleme, ami minden eddigi küldetésen átível, hogy kapunk egy-egy nagy formátumú és szép grafikával rajzolt képet, ami a adott helyszínt (szobát) ábrázolja, ahol kutakodunk. Örömmel jelenthetem, hogy ez az élmény most sem marad el, sőt! A kis puzzle darabkákból nekünk kell kirakni ezeket a korábbiakhoz hasonlóan szép képeket. Engem személy szerint az első meglepetés akkor ért, mikor nekikezdtem a nyitó puzzle-nak, és rádöbbentem, hogy itt bizony, több mint négy sarokelem van... Aztán persze a végére az egész értelmet nyert, de még soha korábban nem raktam ki szabálytalan alakú puzzlet, mondhatom már ez is egyedi élmény volt. Összesen öt darab kirakós vár egyébként ránk, egyenként kb 40-80 darabosak, szóval azért a szabálytalan alakjuk ellenére is könnyen kirakhatók, a kevésbé puzzle-mán játékosok se fogják elunni magukat közben. A kirakós elemeket közepes minőségűnek mondanám, nem egy kifejezett top kategória, de kellően tartós ahhoz, hogy többszöri lejátszást is kibírjon akár. A játék többi része is tartalmaz új és egyedi ötleteket a korábbiakhoz képest, pl kis titkos rekeszeket nyitogatunk a kirakósdarabok megszerzése érdekében, és a feladványok megfejtésével lépésről lépésre állítjuk össze a nagy képet. Mondjuk mikor a végén már csak egy kinyitatlan doboz van, akkor nem olyan meglepetés, hogy melyik a végső, és azt hittem még abban is kirakós lesz, és a történet végső lezárását valami trükkös módon kapjuk pl a dobozok alá rejtve - de persze ne legyünk telhetetlenek! Maga a történet egyébként egy viszonylag ismert sablonra épít: híres tudós holtan fekszik otthonában, mi pedig az általa hátrahagyott nyomokat kutatjuk, hogy ráleljünk a titkosított felfedezéseire. Azok megnyugtatására mondom, akik hozzám hasonlóan az egyedibb sztorikat preferálják, hogy tartogat azért ez a felállás is néhány meglepő történeti fordulatot, a személyes kedvencem például egy beépített morális dilemma volt. Szintén megőrizte a játék azt a korábbról ismert, és nagyon szimpatikus, elemet, hogy folyamatos a történetmesélés. Itt nem az egymás után következő borítékokon olvashatjuk kalandunk előrehaladtát, hanem a kis dobozok kinyitásakor, a fedél belsején van egy-egy kis szöveg, ami értelmet ad a küldetés következő lépésének. Összességében azt mondhatom, hogy aki ismeri a játékcsaládot, az nagyjából hasonló stílusú feladatokra számíthat (kis ilyen-olyan lapokkal és egyéb elemekkel amiket egy-egy többlépéses feladvány megoldásához használunk), azzal a különbséggel, hogy a helyszíneket poszterek helyett kirakóson kapjuk. Aki pedig nem ismeri, nos akár ez is egy tökéletes első játék lehet, és bármilyen elakadás esetén rendelkezésre áll a honlapon segítség, szóval nem kell attól tartani, hogy bent ragadunk egy félig összerakott trükkös házban.
A puzzle-szabadulószoba koncepció egyébként elsőként a Ravensburger EXIT Puzzle termékcsaládnál jelent meg, akik azóta már sok-sok különböző tematikával előálltak, itt végig lehet lapozni a folyamatosan frissülő felhozatalt. A dolog lényege itt jóval egyszerűbb, mint amit fentebb bemutattunk: először ki kell rakni egy képet (ahogy az egy puzzle-nál várható ;-)), majd a nagy képen a kirakás után hat-nyolc feladványt találhatunk elrejtve, melyeket meg kell oldanunk annak érdekében, hogy úgymond kiszabaduljunk. A dologban egyértelműen a puzzle kirakás a hangsúlyosabb elem, de aki szereti az ilyesmit annak egy érdekes koncepció lehet ez a szabadulós verzió. Viszont az összes többi szabadulós érzés (dolgok nyitogatása, stb) ebből teljességgel hiányzik. Először 759 darabok kirakók jelentek meg ezen a termékcsaládon belül ami azért egy átlag játékosnak nem egyestés program, de időközben van már több 368 darabos is, ezekkel a kevésbé puzzle-fanok is gyorsabban végezhetnek, de azért még mindig egy hosszabb rakosgatós történet - amit én speciel élvezek. A képen elrejtett feladatok inkább egyszerűek, egy-egy számkódot adnak ilyen számold össze, helyettesítsd be stb mechanikával (mondjuk nagy előnye, hogy nyelvfüggetlen). Néha volt olyan érzésünk, hogy kicsit találd ki, mire gondolok" jellege volt a dolognak... miután megnéztük a hint-et, hogy mit kell csinálni, már könnyen meg lehetett oldani, de semmi nem utalt rá, hogy az a képelem épp egy feladvány. Ezért mondjuk bőven kárpótol, hogy a kirakott kép nagyon szép, és tényleg maga a puzzle is jó minőségű. A dolog vége pedig nagyon jópofa, a kapott számkódok alapján kell kikeresni bizonyos számozott puzzle darabokat a keretből, és ezekből lehet összerakni egy újabb kis képet, ami pont passzol a játék elején olvasott történethez megoldásként. Nemrégiben csatlakozott a termékcsaládhoz néhány gyerekeknek készült puzzle (ezek is 368 darabosak, szóval azért feltehetőleg nem annyira kicsi gyerekeknek), ezt még nem próbáltuk, de mindenképp érdekes újításnak tűnik.
Nos mindez eddig olyasmi, amit bárki fellelhet a neten kis keresgéléssel, úgyhogy szeretnénk hozzátenni a szubjektív véleményünket, hogy az általunk lejátszott nyolc puzzle közül melyik miben volt erősebb gyengébb szerintünk. Kezdeném azzal, hogy nekem nagyon bejött az elemek darabszámának a csökkentése, a 368 darabosakkal is órákon át elszöszmötöltünk, de ez az idő jobban arányban állt az utána feladatmegoldásra fordított idővel, mint a 759 darabos puzzleknál, ahol a leggyorsabb esetekben is két független nekiülés kellett a kirakáshoz. Az üvegház az egyik személyes kedvencünk, a kép is nagyon szép volt, és jól rakható, a feladványok is logikusak voltak, illetve a történet és a végén a megoldás is tökéletesen passzolt; ha most kellene választanom ezzel kezdenék. A Játékgyár kirakása a kevesebb darabszám ellenére is tartogatott kihívásokat, mert sok volt benne a szürke rész, és utána a feladatoknál is éreztünk olyan ugrásokat, ami annyira nem esett jól. A 759 darabosok közül talán holtversenyben az Angkor templom és a Csillagvizsgáló van nálunk az élen, ha az összélményt nézzük. Mindkét kép nagyon szép volt (a csillagvizsgálósat a csillagos égboltot leszámítva viszonylag könnyű volt rakni, a dzsungelbéli templom elég zöld), a feladatok mindkét esetben megtalálhatóak, de mégis a képbe illőek, és kellő számú rávezetést tartalmaznak. A végső megoldás pedig megintcsak tökéletesen passzolt a történethez. Igazából a többi puzzle is jó volt, és tervben van a még hiányzók beszerzése is, szóval olyannak még nem találkoztunk, ami kifejezett csalódás lett volna. A Vámpírkastély emelkedett még talán ki a kirakandó kép szépségével, itt a feladatokkal nem voltunk teljesen kibékülve. Hasonlóan a Farkasfalka kép is nagyon szép volt (bár elég nehezen kirakható a sok sötét árnyalat miatt), viszont gyakorlatilag semmi rávezetés nem volt a képen, ami elárulná mik a feladványok. A Boszorkánykonyha szép volt és jó, itt a végjátékot találtuk kicsit erőltetettnek. Ezen kívül a Sárkánylabort és a Tengeralattjárót csináltuk még meg, igazából mindkettő rendben volt. Hátra van még az Egyszarvú, a Félelmetes pince, a Labor és a Műterem. Nomeg persze a "kids" verziók: Dzsungel, Múzeum, Vidámpark, Elvarázsolt erdő, Kalózok. Unatkozni nem fogunk, az biztos :)
Exit néven ismét egy egyébként már jó ismerősünk köszön vissza, akik szintén hihetetlenül produktívak (és szép sorban jelennek meg magyarul is a játékaik). A szorosan értelmezett szabadulószoba társasjáték mellett előrukkoltak már könyvvel és adventi naptárral is, most pedig a kirakós puzzle kategóriában is megjelent két termékük "The Deserted Lighhouse" és "The Sacred Temple" néven. Nagyon izgalmas koncepciónak tűnik, és a kirakós műfajon belül ők is próbáltak olyan keretek között maradni, hogy senkinek ne jelentsen nehézséget a puzzle. Egy-egy dobozban négy kisebb puzzle van, mellette viszont megkapjuk a termékcsaládtól megszokott dekóder tárcsát és további játékelemeket. A sokak által szidott "rombolandó" egyszer használatos játékelemeket továbbra is megtartották, viszont a feladatok szórakoztatók és sokrétűek, élvezetes fizikailag tologatni benne a különböző dolgokat. Mi a világítótornyost próbáltuk, és kifejezetten jól szórakoztunk vele.
Viszonylag kevés infó lelhető fel a Classic Mystery Jigsaw Puzzle nevezetű játékcsaládról, de legnagyobb meglepetésünkre egyik nap egyszer csak ránk mosolygott egy szupermarket (konkrétan az Auchan) polcairól mégpedig magyarra lefordítva. (Egy gyors Google kereséssel számos hazai webshopban is megtaláljuk őket.) Az angol honlapjukon található leírás alapján ezek ezer darabos kirakók, és mindegyikhez tartozik egy rejtélyes történet, amely rejtélyét a puzzle kirakása után fogjuk tudni megoldani valamilyen módon. Titanikos, Sherlockos, többféle gyilkos vacsorás és Hitchcock-os tematikáik vannak, mi a két magyarul megtalált játék közül az Isztambul Expressz mellett döntöttünk kipróbálásra. A csomagot kibontva egy kis füzetet találunk, viszonylag hosszabb olvasandó szöveggel, ami a játék háttér története, és már-már a szabadulós könyvekre / füzetekre hajaz terjedelmében. A fő komponens pedig természetesen egy (közepes minőségű) puzzle sok-sok pici darabból. Egyelőre még csak a kicsomagolásig jutottunk, de hamarosan nekilátunk az ezer darab összeillesztésének, és majd frissítjük a posztot.
Szintén volt szerencsénk kipróbálni az Educa Mysterious Puzzle termékcsaládot (konkrétan a legkisebb gyerekeknek szóló játékukat), szerencsére több webshop is árul ilyet itthon. Egy száz darabos boszorkányos témájú kirakót szereztünk be családon belül egy óvodásnak, és a kirakóssal is maximálisan elégedettek voltunk, meg a plusz elemmel is, ami itt speciel abból állt, hogy a kész képen UV lámpával kellett mindenféle extra elemeket megkeresni (majd magunk is rajzolhattunk rá a mellékelt UV tollal). Ránézésre hasonló a kétszáz darabos varázslatos erdő is. Ezen kívül két ötszáz darabos kirakó tartozik még a termékcsaládba (Régiségkereskedés és Vasútállomás), de ezek esetében a neten fellelhető leírások alapján nem sikerült rájönni vajon milyen extrát rejtenek. Nem kifejezetten szabadulószoba, hiszen nem tartozik a kirakóshoz történet, majd azt lezáró megoldás, de a keresgélés miatt a "puzzle extrákkal" kategória egy remekül ideillő darabja.
A teljesség kedvéért említenénk még a Magic Puzzle Companyt, akikről gyakorlatilag semmit nem tudunk, de volt egy viszonylag nagy pont kavart Kickstarter kampányuk. Összesen három ezer darabos kirakóst alkottak, ami saját leírásuk szerint az egyedi grafikákon túl valami mágikusat is tartalmaz, sejthetően optikai illúziók formájában. Illetve The Enigma Jigsaw néven létezik még egy kirakós, ami szintén arról szól, hogy a kirakott képen kódolt üzenetek vannak elrejtve, de egyelőre úgy néz ki csak az óceán túlsó végén örülhetnek neki. Van azonban idehaza is elég kiraknivalónk, szóval aki hozzánk hasonlóan jó szívvel üdvözli a puzzle és a szabadulószobák összegyúrását, az már láthat is neki a jobbnál jobb játékoknak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.