2018. október 02. 14:03 - SzabadulósBlog

Börtön

Bezárnak, és ki akarsz szabadulni – mi az? Börtön? Szabadulószoba? Jelen esetben mindkettő! Börtön témájú szabadulószobákat bemutató posztunk következik.

Nem véletlenül nagyon népszerűek a börtönös szobák, valahol mindenki vonzódik a bűnözés és a krimik sötét világához, és ha nincs következménye, akkor szívesen kipróbáljuk, hogy milyen is lenne megkísérelni a szökést egy börtönből. Erre számos helyen lehet vállalkozni, párat mi is kipróbáltunk, hogy elmondhassuk, igen, jó dolog börtönből szökőset játszani. A felhozatal: TRAP Factory, A szökés; Időcsapda, Börtöncsapda; Törd a fejedmi a Dupla szökés-ben jártunk, az akkor még sheriff témájú szoba, azóta átalakul Prision break feelingre; Gozsdu, Prision Mission; Logikamra Team Börtön; Neverland, Rácsok mögött (új!) Logic Arena, Börtön (hamarosan); Trapartment, Börtön; IQBázis, Börtöncella (ez utóbbi Veszprémben, a többi Budapesten). Mi az első háromban jártunk, és egységesen azt mondhatjuk, hogy hozzák amit kell: rácsok és bezártság, nomeg mindenféle feladatok, amik a kijutáshoz hozzásegítenek. Nyilván egyik börtönben sem számíthatunk mesés falfestményekre vagy egyéb luxuskivitelű dekorációra, és a feladatok is egyszerű tárgyakból építkeznek. Ez viszont azt jelenti, hogy a börtönhangulat adott, és már csak a leleményességünkön múlik, hogy mennyi idő mire kijutunk. Szóval aki erre vágyik, annak hajrá! (Aki meg nem… az azt hiszem kénytelen lesz más tematikát választani a szabaduláshoz ;-)) Update: a Gellért Escape Imprisoned in Mexico pályája is csatlakozott a börtön-szabadulószobákhoz, mégpedig azt kell mondjuk nagyon tetszetős, amit létrehoztak! A részletes bemutatásig álljon itt csak annyi, hogy egy szép tiszta kulturált helyszínen egy nagyon hangulatos börtön pályát hoztak létre, ahol három szobát is végig kell járnunk, és úgy építették be a különböző elektronikai trükköket a klasszikus ügyességi-logikai feladatok közé, hogy az végig hű a tematikához. Nekem pedig külön örült a szívem, hogy a mexikói jelző nem csak rá van aggatva, de a feliratokban és a hangbejátszásokban is helyén van a spanyol. Igazából a feladatok között csak egy-kettő van ami kiemelkedik a máshol megszokottól, de aki nem valami kirívóan újra vágyik, hanem egy szépen-jól összerakott változatos szobára, annak ideális választás.

trap_factory.jpg

A TRAP Factory hatalmas csepeli szabadulókomplexumában a kilenc pálya egyike A szökés. Bár a neve alapján én először az azonos nevű népszerű tv sorozatra (Prison break) asszociáltam, valójában erről szó sincs, egy teljesen független börtönös történetbe csöppenünk, amit a játék elején egy rövid kép- és hanganyaggal illusztrált felvezetőből ismerhetünk meg. Egy picit még rugóznék a "hatalmas szabadulókomplexumon"-on, mert ez tényleg az! Nem is tudom lehet-e máshol ilyesmivel találkozni, hogy egy gyárnegyedben kell megkeresni magát a helyszínt, hát nekem valami hihetetlen jó alaphangulatot keltett már az egész környék (tiszta Jack Bauer-nek éreztem magam, a naplemente fényei egy az egyben olyanok voltak azon a környéken, mint a 24 negyedik évadának záró jelenete – jó tudom, az pont napfelkelte volt, de akkor is). Utána pedig maga a komplexum tényleg pazar, csodás falfestményekkel, rendkívül hangulatos, komolyan még a mosdót is imádtam. A szoba első ránézésre az, aminek látszik, egy börtöncella, rácsokkal és hétköznapi eszközökkel. Az ágyak minden kényelmet mellőzően csúnyák vékony matraccal, talán a szoba legdekoratívabb eleme a három csinos hölgy, akinek a képe a falon van (senki ne kezdje el rajtuk a csillagokat számolgatni, felesleges, ilyen egyszerűen nem jutunk kódokhoz – de persze az kinek kinek a maga dolga, hogy megnézi-e őket alaposan). Az első akadály, hogy nincsenek írásos instrukciók (ami oly kényelmes tud lenni, hogy direktbe megmondja a szoba, mit csináljunk, merre induljunk... de ugyanakkor a legtöbb témába, így egy börtönbe se illik bele, derékba törné az élményt). Szóval nekünk kell rájönni, hogy mi az első lépés, mire lehet vajon használni mindazt, ami a kezünk ügyébe akad. Ha őszinte vagyok, szerintem mindez végtelenül logikus, főleg ha belegondolunk a szoba történetébe, és megpróbálunk rejtett nyomokat, kódokat találni, és észben tartjuk, hogy egy börtöncellában mindennek funkciója van (na jó, szinte mindennek). Hatalmas pozitívum, hogy a szobában nagyon vegyes a feladat-felhozatal: ügyességi, logikai, számolós, keresős; ami pedig "mágikusan indul", az sem idegen a börtönkörnyezettől. Azt el kell mondani, hogy aki már sok szabadulószobát megjárt, annak egész biztosan lesznek ismerős feladatok, de mindegyik egy picit úgy van módosítva, hogy helye legyen a börtöncellában, és nekem legalábbis a feladatok ismerőssége vajmi keveset vett el a játékélményből, mindegyikben benne volt egy-egy pici siker mikor felismertem / rájöttem, sőt volt is olyan ahol segítségre szorultam, aztán a homlokom csapkodtam. Úgy gondolom, hogy aki valami hajmeresztően újra és egyedire vágyik az nem a börtön témájú szobák között fog keresgélni. Ezzel együtt viszont bátran tudom ajánlani a helyet akár első szabadulásnak is, a történet egyszerű és könnyen átélhető, a feladatok teljes változatosságukban bevezetnek a szabadulószobák alapelveibe, és szépen logikusan van felépítve az egész. Nagyobb társaságoknak (pl. céges csapatépítés) pedig azt hiszem keresve se kell jobb helyszín, egy ekkora komplexum tényleg extrém népes csapatokat is le tud kötni. A szökés szobánál maradva, annyit tennék még hozzá, hogy pár könnyebb súly megemelése is a részét képezi a feladatoknak (semmi extrém, pár kilós súlyokról van szó, nem egy 20kg-os fekvenyomó rúddal kell mazsorettezni). Egy biztos: különböző típusú csapattagok más-más feladatokban fogják megtalálni a leginkább nekik valót, és ebben a szobában sokféle ember sokféle feladatban lelheti örömét, amely jó eséllyel a kijutáshoz vezet. Amelyik csapat esetleg mégis elakad, az pedig nem csak a szokványos módon walkie-talkie-n kérhet segítséget, hanem a játékba beépítve is vannak kis ráutalások, amit bármikor (de mindegyiket csak egyszer) igénybe vehetünk.

idocsapda_bortoncsapda.jpg

Az Időcsapda egy közkedvelt belvárosi helyszín (illetve két helyszín), ahol többek között egy Börtöncsapda pályát is üzemeltetnek. Aki figyelmesen elolvassa a honlapjukon a tájékoztatót, az már tudhatja, hogy itt is a hamisíthatatlan börtönkörnyezetre törekedtek (pl. tényleg szűkek a cellák), ezen kívül plusz csavar, hogy a 2-4 fős csapatot a játék elején két külön cellába zárják be, és így kell megoldani az együttműködést a közös kijutás érdekében. Szóval aki szűk koszos cellákat akar, és a kezére-lábára olyan bilincseket, amiktől tényleg úgy érzi, hogy innen mihamarabb szabadulna, az ide jöjjön! Persze a másik két helyszínen is bele lehet élni magunkat, hogy börtönben vagyunk (vannak rácsok, és számtalan ráutaló egyéb), meg ott mind a kettőnél kapunk is egy történetet, hogy még hihetőbbé váljon a dolog, mégis a Börtöncsapda volt az ahol ugyan nem tudtam, hogy mit követhettem el, de valami nagy dolog lehetett, mert elég alaposan meg lettem bilincselve, és az időről időre felhangzó ordításokból ítélve leginkább egy harmadik világ-beli börtönre asszociáltam, ahol ha nem jutok ki 60 perc alatt, akkor én következek. Ebben a játékban mindenki teljesen rá van utalva a szomszéd cellában ülő társára / társaira: a jó értelemben is, tehát hogy olyanok a feladatok hogy egymás kezébe kell adogatni bizonyos dolgokat, másokat meg együtt megcsinálni; és a rossz értelemben is, tehát ha az egyik fél már végzett a nála lévő teendőkkel akkor megeshet, hogy csak vár a másikra anélkül, hogy segíteni tudna bár így jobban belegondolva ez így életszerű, nem? A pálya szinte kizárólag ügyességi feladatokra épül, ebből sincs túl sok, de akad közte nehezebb / összetettebb, és persze a feladatok többségét még bilincsben kell végrehajtani, ami azért a 'standard' szabadulószoba feladatokat is új perspektívába tudja helyezni. Szóval ezt érdemes tudni, hogy míg a legtöbb szobában a változatos logikai feladatok teszik ki a játék nagy részét, itt pont hogy erre nem lehet számítani. Nekünk kapóra jött, hogy a szoba úgy van kialakítva, hogy ha valamelyik csapat az egyik ügyességi feladaton végképp elakad, akkor kívülről a játékmester be tudja indítani pont ugyanazt a hatást, amit nekünk kellett volna elérni. Javaslatom, ha valaki emellett a szoba mellett dönt, hogy ne pánikoljatok ha az eleje nehezen indul, amint lekerülnek a bilincsek sokkal felszabadultabb lesz a játék, és a végére bepörög a dolog – mi is kijutottunk, pedig szó szerint fél óra volt az első cellaajtót kinyitni, és akkor még mindig bilincsben voltunk :) Összességében ez a hely, az aminek hirdeti magát, egy hamisítatlan első generációs pálya, ami itt a mai modern csili-vili szabadulószobák világában is lehetőséget biztosít rá, hogy visszaröpüljünk a kezdetekhez, és átéljük az 'eredeti' romkocsmák pincéjében, kis költségvetéssel üzemelő szabadulós játékot.

tf_dsz.jpg

A Törd a fejed egy kisebb cég Újbudán, akiknek bár a honlapjuk feltűnően kevéssé dizájnos a többi szabadulószobától megszokotthoz képest, legalábbis a Dupla szökés szobájuk teljesen vállalható a maga nemében. Ugyan ottjártunkkor volt nem-működő eszköz, és ez mindig bosszantó, de nem lehet belőle általánosítani. Az alapáraik elrettentően magasak (ennyiért kapnánk jobbat ;-)), viszont állandóan akcióznak, szóval csak kis szemfülesség kell, és máris nem vagyunk olyan rosszak ár-érték arányban. Erre a szobára is illik, hogy egyszerű eszközökből építkezik, és nincs benne szép dekoráció, szóval mégiscsak egy börtön, na. A feladatok között volt egy-két egészen ötletes, de túlnyomó többségében azért azt éreztük hogy ilyen feladatok kb bárhol máshol is lehetnének. Ettől függetlenül mindig volt mit csinálni, és szépen épültek egymásra a dolgok több szálon. Bár párszor éreztük azt hogy nem tudunk mit kezdeni azzal ami a kezünkbe került (és ebből az 'az'-ból egyre több került a kezünkbe mire végre elárulta a szoba, hogy mit is kell velük kezdeni), egész szépen előre is lehetett dolgozni, szóval mikor végre átlendültünk a megakadáson, akkor már beszippantott a végjáték. A szoba a Dupla szökés nevet onnan kapta, hogy történetünk szerint miután kijutunk a cellánk rácsai mögül, akkor még a seriff irodáját is át kell kutatnunk szemben, hogy az ott fellelhető nyomokat követve megtaláljuk a végső kijárat kulcsát. Szóval egy börtön kis vadnyugati hangulattal fűszerezve :)

Ami a gyakorlati dolgokat illeti, már a fő szövegben is írtam, hogy a három közül az Időcsapda a "kellemes" távolságra lévő belvárosi helyszín, bár még a Törd a fejed is relatíve könnyen és gyorsan megközelíthető. A TRAP Factory némileg nagyobb rákészülést igényel, hogy a hamisítatlan hangulatú Csepel Művekbe eljussunk. Az árakat illetően az Időcsapda közepes-olcsó kategória ha a páros árat nézzük, mivel itt 4 fő a szoba max létszáma ezért a max kapacitásos /fő áraik nem mutatnak annyira jól, de persze kevésbé is összehasonlítható (plusz aki feliratkozik a hírlevelükre, garantált kedvezményt kap ;-)). A TRAP Factory a nagyjából megszokott viszonylag magas árkategóriával dolgozik, a Törd a fejed még ennél is magasabb alapjáraton, amiért cserébe mondjuk valamivel hosszabb a játékidő, és folyamatos akciók is vannak.

Egy Esc-Apes blogbejegyzés kapcsolódik még ide, ők a három szoba közül a Börtöncsapdában jártak, és abszolút skálán 60%-ra értékelték. Hozzá kell tenni, hogy ugyanezen blogon szerepel két másik (általunk nem játszott) "börtön" pálya is. A (jelenleg felújítás és üzemeltetőváltás alatt álló, de 2018 júliustól újra megnyíló) LogiKamra Team Börtön szobája 61%-ot kapott. A Gozsdu Prison Mission-t 85,3%-ra értékelték, habár a szöveges leírás szerint csak egy hajszálnyival született pozitívabb vélemény (külön pontszám a szoba története, így pl. a történet nélküli "tematikus" szobák ahol csak annyi van, mint a Börtöncsapdánál, hogy juss ki a börtönből, eleve némi hátránnyal indulnak). Azt a véleményüket valahol osztjuk, hogy ha abszolút skálán kell pontozni pl. díszletet és feladatokat, akkor a börtönök nehezen vetélkednek sci-fi témájú szobákkal, ahol sokkal több a lehetőség brillírozni. Szóval összességében én azt mondom, hogy mindhárom szoba tökéletes ahhoz, hogy egy egyszerű könnyen átérezhető történetben / kontextusban bárki kipróbálja a bezártságot és a szabadulós játékok alap feladatainak a logikáját. Elég más ez a három börtön, amit mi végig jártunk, de azt már ki-ki maga kitalálja, hogy melyik a neki szimpatikusabb.

Amúgy, tudtátok, hogy pont most aktuális, hogy a híres Stanfordi börtönkísérlet, amelyben az eredeti közlemény szerint hétköznapi emberek rabok és őrök szerepét felvéve pusztán néhány nap alatt extrém viselkedést kezdtek mutatni, jó eséllyel meg lett rendezve, és a fő mondanivaló nagy eséllyel nem igaz? Akit érdekel, itt a teljes (angol nyelvű) sztori, de a lényeg, hogy az eredeti dokumentáció bizonyítja, hogy az őrök nem spontán kegyetlenkedtek, hanem erre utasítást kaptak, a rabok extrém viselkedését pedig az váltotta ki, hogy miután ketten kérvényezték hogy eltávozhassanak, ezt megtagadták (tehát ténylegesen rabokká váltak vizsgálati személyekből). Szóval aggodalomra semmi ok, egy röpke óra egy börtön-játékban olyan operátorokkal akik kedvességre és segítőkészségre lettek instruálva (ráadásul annak tudatában, hogy bárki bármikor kiléphet), egész biztosan semmilyen negatív hatással nem jár. Úgyhogy hajrá adrenalin, indulhat a szabadulás!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadulos.blog.hu/api/trackback/id/tr5514277225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása